Missie en visie

 

“De kern van het montessorionderwijs is het scheppen van ruimte voor het kind, om zich optimaal te kunnen ontplooien tot een harmonisch sociaal denkend mens.”

“Ik vraag de lieve en machtige kinderen om samen met mij te bouwen aan de vrede in de mens en in de wereld.”

 

Missie

Het vormen van kinderen tot breed ontwikkelde individuen door ze cognitief, sociaal-emotioneel en (senso)motorisch te ontwikkelen, opdat ze actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Hiervoor willen we ze leren om zelfstandig te leren, flexibel te denken en creatief problemen op te lossen. We begeleiden het kind in de steeds toenemende nieuwsgierigheid naar de wereld waarin het leeft.

Visie

De visie van De Wielerbaan komt voort uit het gedachtegoed van Maria Montessori. Zij had de opvatting dat ieder kind van nature de kracht en wil heeft om zich te ontplooien. Opvoeding en onderwijs moeten zo ingericht zijn dat er een stimulerende omgeving is voor het kind om kennis en vaardigheden op te doen. De waarden respect, veiligheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid staan centraal bij onze visie. Het doel van de montessori-opvoeding is: “Help mij het zelf te doen” (onderbouw) en “Help mij zelf te denken” (midden- en bovenbouw). Wij geloven dat we met ons montessorionderwijs kunnen bijdragen aan de vorming van breed ontwikkelde individuen. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan daarbij hand in hand. Dit houdt in dat kinderen eigen keuzes mogen maken binnen de gestelde kaders. Hiervoor is adequaat klassenmanagement van belang, waarbij ruimte is voor observatiemomenten en oog is voor de voorbereide omgeving. Zo kan aangesloten worden bij de periode van groei van kinderen en rekening gehouden kan worden met de eigenheid van het kind. Ook onze kosmische educatie draagt bij aan de brede ontwikkeling van kinderen en de wereld om hun heen. Wij zijn allen een onderdeel van een groter geheel en leren kinderen dat ze hier hun plek in nemen.

 

Onze kernwaarden

Respect

Respect is mijn allereerste levensbehoefte. Geef mij een omgeving waarin ik mij veilig voel en mezelf kan zijn. Toon respect door de juiste woorden te gebruiken en luister naar wat ik je te vertellen heb. Ga met mij om zoals je zelf zou wensen. Leer mij hoe ik kan bijdragen aan een wereld waarin we gerespecteerd en gewaardeerd worden.

Respect betekent voor ons: “Je mag zijn wie je bent.” Dit geldt voor zowel jezelf als voor de ander. Om dit te bereiken dragen wij bij aan het ontwikkelen van het inlevingsvermogen van kinderen schenken wij aandacht aan morele omgangsvormen. Naast zelfrespect en respect voor elkaar vinden wij het ook belangrijk om de kinderen respect voor de omgeving en voor het materiaal mee te geven.

 

Veiligheid

Ik wil groeien als kind, emotioneel, fysiek en mentaal. Hiervoor heb ik een ruimte nodig die veilig is, volwassenen die een voorbeeld zijn en opvoeders die in mij geloven en waarop ik kan bouwen.

Om elk kind zich optimaal te laten ontwikkelen is veiligheid een basiswaarde waaraan we voldoen. We besteden binnen deze waarde aandacht aan emotionele, fysieke en mentale veiligheid. Hiertoe is de grondhouding van de montessorileerkracht van essentieel belang. Dit houdt in dat de leerkracht de kinderen benadert vanuit een positieve houding, ruimte geeft, er voor de kinderen is, de kinderen ziet en hoort, gedragsverwachtingen uitspreekt en zelf het goede voorbeeld geeft in woord en gedrag.

 

Zelfstandigheid

Help mij ‘het zelf’ te doen, geef mij de ruimte waarin ik actief en verkennend bezig kan zijn en initiatievenkan ontplooien. Leer mij oog te hebben voor de omgeving en wijs me op mijn verantwoordelijkheden. Geef mij het vertrouwen en help mij in mijn persoonlijke groei naar volwassenheid.

Het uiteindelijke doel is dat kinderen op latere leeftijd tot zelfrealisatie en zelfontplooiing kunnen komen. Daarvoor is het nodig om een lijn te volgen, waarbij de kinderen in de onderbouw leren zelfredzaam en zelfwerkzaam te zijn, in de middenbouw zelfstandig en in de bovenbouw zelfverantwoordelijk te zijn. Om tegemoet te komen aan de zelfstandigheid (“Help mij het zelf te doen”) is het van belang om kinderen autonomie te geven. Een voorwaarde daarvoor is voorspelbaarheid, in de vorm van structuur, regels en routines. Vertrouwen hebben en geven draagt bij aan het ontwikkelen van zelfstandigheid.

Zelfstandigheid is een voorwaarde voor verantwoordelijkheid.

 

Verantwoordelijkheid

Leer mij verantwoordelijk te zijn voor de mensen, de planten en de dieren om ons heen. Geef mij de verantwoordelijkheid die past bij mijn leeftijd. Geef aan wat mijn grenzen zijn en wat je van mij verwacht. Hierdoor leer ik als kind hoe ik onderdeel kan zijn van een samenleving waarin we allemaal een rol hebben.

Om uiting te kunnen geven aan ‘vrijheid en verantwoordelijkheid’ is het nodig dat kinderen verantwoordelijkheid leren dragen voor hun eigen werk en gedrag, voor het materiaal, voor de omgeving en voor elkaar. De leerkracht heeft hierin een belangrijke rol, omdat hij/zij zorgt voor bewustwording bij de kinderen en voor de kaders waarbinnen zij mogen bewegen.