Missie en visie
Onze kernwaarden
Respect
Respect is mijn allereerste levensbehoefte. Geef mij een omgeving waarin ik mij veilig voel en mezelf kan zijn. Toon respect door de juiste woorden te gebruiken en luister naar wat ik je te vertellen heb. Ga met mij om zoals je zelf zou wensen. Leer mij hoe ik kan bijdragen aan een wereld waarin we gerespecteerd en gewaardeerd worden.
Respect betekent voor ons: “Je mag zijn wie je bent.” Dit geldt voor zowel jezelf als voor de ander. Om dit te bereiken dragen wij bij aan het ontwikkelen van het inlevingsvermogen van kinderen schenken wij aandacht aan morele omgangsvormen. Naast zelfrespect en respect voor elkaar vinden wij het ook belangrijk om de kinderen respect voor de omgeving en voor het materiaal mee te geven.
Veiligheid
Ik wil groeien als kind, emotioneel, fysiek en mentaal. Hiervoor heb ik een ruimte nodig die veilig is, volwassenen die een voorbeeld zijn en opvoeders die in mij geloven en waarop ik kan bouwen.
Om elk kind zich optimaal te laten ontwikkelen is veiligheid een basiswaarde waaraan we voldoen. We besteden binnen deze waarde aandacht aan emotionele, fysieke en mentale veiligheid. Hiertoe is de grondhouding van de montessorileerkracht van essentieel belang. Dit houdt in dat de leerkracht de kinderen benadert vanuit een positieve houding, ruimte geeft, er voor de kinderen is, de kinderen ziet en hoort, gedragsverwachtingen uitspreekt en zelf het goede voorbeeld geeft in woord en gedrag.
Zelfstandigheid
Help mij ‘het zelf’ te doen, geef mij de ruimte waarin ik actief en verkennend bezig kan zijn en initiatievenkan ontplooien. Leer mij oog te hebben voor de omgeving en wijs me op mijn verantwoordelijkheden. Geef mij het vertrouwen en help mij in mijn persoonlijke groei naar volwassenheid.
Het uiteindelijke doel is dat kinderen op latere leeftijd tot zelfrealisatie en zelfontplooiing kunnen komen. Daarvoor is het nodig om een lijn te volgen, waarbij de kinderen in de onderbouw leren zelfredzaam en zelfwerkzaam te zijn, in de middenbouw zelfstandig en in de bovenbouw zelfverantwoordelijk te zijn. Om tegemoet te komen aan de zelfstandigheid (“Help mij het zelf te doen”) is het van belang om kinderen autonomie te geven. Een voorwaarde daarvoor is voorspelbaarheid, in de vorm van structuur, regels en routines. Vertrouwen hebben en geven draagt bij aan het ontwikkelen van zelfstandigheid.
Zelfstandigheid is een voorwaarde voor verantwoordelijkheid.
Verantwoordelijkheid
Leer mij verantwoordelijk te zijn voor de mensen, de planten en de dieren om ons heen. Geef mij de verantwoordelijkheid die past bij mijn leeftijd. Geef aan wat mijn grenzen zijn en wat je van mij verwacht. Hierdoor leer ik als kind hoe ik onderdeel kan zijn van een samenleving waarin we allemaal een rol hebben.
Om uiting te kunnen geven aan ‘vrijheid en verantwoordelijkheid’ is het nodig dat kinderen verantwoordelijkheid leren dragen voor hun eigen werk en gedrag, voor het materiaal, voor de omgeving en voor elkaar. De leerkracht heeft hierin een belangrijke rol, omdat hij/zij zorgt voor bewustwording bij de kinderen en voor de kaders waarbinnen zij mogen bewegen.

