Waterles van Waterschap Vechtstromen 

Rondleiding op de rioolwaterzuiverings-installatie, waterschap Vechtstromen.
20 april 2017 zijn we met de klas M/E, net als de andere bovenbouwklassen, op de fiets naar het Waterschap geweest.
De gastvrouwen; Diane en Anita, heetten ons welkom en begonnen hun verhaal met de vraag:”Wat hebben jullie met de zandloper gedaan?” Die hadden we de week ervoor gekregen tijdens de les in de klas. Helaas, is het niet iedereen gelukt om in die tijd te douchen. Onder andere omdat er één kapot was gegaan… We kregen flessen te zien die vol zaten met o.a. drollen er in! Dit rook gelukkig niet vies, waarschijnlijk door een schimmel. Middels zuurstof wordt alles afgebroken door de bacteriën. Vaste deeltjes gaan naar de verbrandingsoven.
De leerlingen hadden veel vragen voor de gastvrouwen, waaronder: Hoe lang bestaat dit bedrijf al? Hoe lang duurt het dat smerig water drinkwater wordt? Nee, hier wordt het water biologisch schoon dat de sloot in gaat, dus dan is het nog geen drinkwater. Dat water gaat in de Elsbeek . De beroepen die de mensen bij het Waterschap hebben zijn zoal: loodgieters, laboranten, monteurs, werktuigbouwers, ict’ers, sloten schoon houders…. Eh.., de bacteriën zijn echter de hardste werkers bij het Waterschap! Verder werden we gewezen op de poreuze stenen, lavastenen, die in de 2 torens liggen. Het water wordt er overheen gegoten. Al met al weer een leerzame ochtend! Gelukkig hadden we het droog en waren de handschoenen ook niet nodig.
Ouders bedankt voor het meefietsen, zonder ouders hadden we deze leerzame ochtend niet kunnen doen.

Maandag 10 april hadden de bovenbouwen een les over schoon, veilig en aantrekkelijk water en hoe je er mee om kon gaan. 2 bovenbouwen kregen de les en de andere 2 gingen op de fiets naar de water verzuivering. Als eerste deden ze een proef hoe je met simpele dingen vies slootwater kon zuiveren. Dat deden ze met een plastic pot, trechter, wattenschijfje, filterzakje, zand, steentjes, kan slootwater, en een plastic flesje. Toen we het proefje hadden gedaan toen moesten we opschrijven wat er gebeurde en daarna waarom het zo moest. Daarna deden we een soort quiz met wat wel en niet in het riool mag zoals verf, motorolie, frituurvet en oude medicijnen, die mogen dus NIET in het riool. De rest wat op het blaadje stond mocht dus wel. En toen deden we weer een proefje over veilig water. Huh, veilig water wat is dat? Veilig water is dat iedereen er in kan zwemmen en dieren erin kunnen leven. En we hadden nodig voor het proefje: 2 bakjes, zand, 6 tegeltjes, 2 potten halfvol gevuld met ( kraan ) water. We deden het proefje en we moesten opschrijven wat er gebeurde. Toen kwam het laatste proefje. Je moest rare waterdiertjes in potjes onderzoeken en ze opzoeken op een kaart. En toen moest je het dier opschrijven en kijken of het in goed, matig of slecht water leefde. Dit was een leuke en leerzame les met hele leuke proefjes. Britt en Kaj van de bovenbouw M/E

© Copyright - De Wielerbaan | Designed by TesoDesign