Kiezen
Er zijn groepslessen, maar leerlingen werken ook veel individueel. De ene leerling is bezig met rekenen, de andere met een taalopdracht, weer anderen met een zaakvak. En er wordt hard gewerkt. Want al mogen leerlingen kiezen wat ze op een dag het eerst of het laatst doen; alle geplande taken moeten wel gebeuren. Niet alleen in de klas wordt geleerd, maar ook in de hal. Daar werken leerlingen op kleedjes. Ze doen dat alleen of samen met een andere leerling. Het is typerend voor het Montessorionderwijs. Het kleedje staat voor afbakening, een veilig plekje. De kinderen werken met de beproefde Montessori-rekenmaterialen die het rekenen inzichtelijk maken. Zo rekenen ze met de breuken regels of leggen ze de duizendketting. Op deze manier ervaren ze dat tienduizend veel en veel meer is dan tien of honderd. In de hal zijn ook gezellige hoekjes gecreëerd, waar leerlingen aan de computer werken of zitten te lezen. Dat doen ze individueel, met tweetallen of samen met een hulpouder. Wie een bezoek brengt aan Montessorischool De Wielerbaan merkt het duidelijk: In de aangename en open sfeer op onze school voelen leerlingen zich veilig en op hun plek.